Interview: Artiestenmanagement

Ondanks de voordelen van digitale bandmanagement-tools en software, spelen artiesten managers nog altijd een belangrijke rol in de ontwikkeling van muzikanten en artiesten. Niet iedere artiest heeft een management nodig, echter is een goed management van onmiskenbaar belang voor de verdere groei en ontwikkeling van artiesten en talent. Als Artiest wil jij je bezighouden met muziek maken en optreden.

Sinds de oprichting van zQence entertainment heeft artiestenmanager Ronald Leeuwangh gewerkt met verschillende succesvolle en beginnende artiesten. Meestal werkend op projectbasis samen met een artiest of team aan een project (event, release of contract), maar  ook als persoonlijk manager op langere termijn. Zo verzorgt Ronald Leeuwangh momenteel het management voor Nanda Akkerman, Lindy Melody en Dewi Pechler.

“Ik merk soms dat er misverstanden zijn over artiestenmanagement”

Wanneer we Ronald Leeuwangh vragen waar de passie voor het vak als artiestenmanager vandaan komt is hij zoals altijd duidelijk en recht door zee. De passie zit het hem erin om mensen te helpen meer uit zichzelf en hun cariere te halen, dit kan alleen als de focus daar wordt gezet waar ieder goed in is.

Ronald LeeuwanghWanneer het gaat om het management van artiesten zie je een onderscheid tussen de zogenaamde louche autoverkopers die alles doen om een slechte bak te verkopen en de nette verkopers waar je graag na een tijdje opnieuw terug komt. Zo nu en dan hoor je slechte verhalen over managers zoals je dat ook over autoverkopers hoort. Dit gaat dan meestal over onprofessionele managers, managers toegewezen door een label of anderzijds toegewezen via een organisatie die niet het belang van de artiest voorop stelt. Vaak gaat het ook over een verkeerde verwachting die één van de partijen had bij het aangaan van de samenwerking. Dit voorkom je door goede afspraken te maken!

Ronald Leeuwangh: “Ik merk soms dat er misverstanden zijn over artiestenmanagement. Niet alleen onder artiesten maar ook onder mensen die de artiest willen boeken. Mensen denken vaak dat de manager de baas is van de artiest, maar in mijn optiek is niets minder waar dan dat. Als manager werk je nauw samen met de artiest aan zijn/haar/hun carieredoelen. Er worden afspraken gemaakt tussen de manager en artiest hoe bepaalde zaken af te handelen en daar houden beide partijen zich aan. Transparantie en duidelijkheid is waar ik voor sta!”

“Ik krijg e-mails van voor mij totaal onbekende personen die mij zeggen dat ze een manager zoeken, maar bij doorvraag zoeken ze een boeker of platenlabel”

De keuze om als manager voor een bepaalde artiest te werken is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst moet het ‘klikken’ tussen de artiest en artiestenmanager. Maar er moet ook iets te managen zijn! Dit is dan ook de reden dat een artiestenmanager van alles wilt weten over jou en je project, verleden en toekomst. Wees hier altijd eerlijk en open over!

Een manager moet geloven in de artiest die hij/zij zal aanbieden en de ingestoken tijd moet zich op één of andere manier weer terugbetalen. Dit kan zowel in geld als in netwerk zijn, maar meestal is dit beiden. Dit betekend niet dat een manager persé een artiest zoekt die een netwerk heeft, maar het kan ook zijn dat de manager zijn of haar eigen netwerk wilt kunnen activeren of warmhouden met de artiest waarmee gewerkt wordt. Daarnaast is er ook een groot misverstand over managers dat zij altijd geld willen zien voor een optreden van een artiest, dit is zeker niet altijd het geval. Soms is het juist in het belang van een artiest om water bij de wijn te doen.

De artiestenmanager van zQence entertainment is over het algemeen zeer goed benaderbaar, reageert altijd op e-mails, denkt graag mee met klanten of programmeurs en is altijd op zoek naar bijzondere acts of projecten om iets in te kunnen betekenen (projectmatig of op langere termijn)
Ronald Leeuwangh is te bereiken via ons contactformulier (geef duidelijk aan waarvoor u mailt!)